تبلیغات
عمار یاسر - مطالب تیر 1389

عمار یاسر

اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای

پنجشنبه 31 تیر 1389



:: هو العالم



دو - ماهیت

منشأ فتنه کجاست؟ و چه سیری را می پیماید؟

اِنَّما بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ اَهْواءٌ تُتَّبَعُ، وَ اَحْكامٌ تُبْتَدَعُ (نهج البلاغه / خطبه 50)

همواره آغاز پدید آمدن فتنه?ها، پیروی از هوای نفس، و بدعت گذاری در احكام است.

تَبْدَأُ فى مَدارِجَ خَفِیَّة، وَ تَؤُولُ اِلى فَظاعَة جَلِیَّة. شِبابُها كَشِبابِ الْغُلامِ، وَ آثارُها كَآثارِ السَّلامِ (نهج البلاغه/ خطبه 151)

 [فتنه] به رهگذرهای ناپیدا درآید، و به زشتی و رسوایی انجامد، آغازش چون دوران جوانی خوش و دلربا، و آثارش چون آثار باقیمانده بر سنگ خارا زشت و دیرپاست.

 

 

انعکاس دو

نامزد شکست خورده انتخابات در همان شبِ روز رأی گیری و قبل از آنكه صندوقها برای شمارش آرا باز شده باشند، خبرنگاران را دعوت، و -با کمال شگفتی- اعلام پیروزی قطعی در انتخابات میکند! روز بعد که آراء صندوقها شمارش و اعلام میشوند، آشوبها در تهران شروع می شود. اعلام ریز آراء صندوقها -برای اولین بار در تاریخ انتخابات های کشور- فرصتی بی بدیل را فراهم می سازد برای شناسایی و رسیدگی به کوچک ترین ادعاهای تخلف. اما راه اعتراض قانونی را به صرفه نمی بینند! کلی گویی را پیش می گیرند که تنها چاره است برای مشخص نشدن واقعیت! حتی هنوز که یك سال از انتخابات گذشته، از شواهد دقیق و قابل بررسی ادعاهای تقلب و لیستی از این صندوق های مورد اعتراض خبری نیست. قبول نکردن شکست توسط کسی، انتقام از نظام به خاطر احساس بی آبرو شدن -درست یا غلط- توسط کسی، و... هواهای نفسانی است که قطعاً عاملی اساسی در این حوادث بوده است. اما این ها همه -دانسته یا ندانسته- قطعات پازل کسی دیگر بودند. «هوای بزرگ» را باید جای دیگری جستجو کرد؛ نزد «شیطان بزرگ»، که دشمنی اش با جمهوری اسلامی امری است روشن و غیرقابل تردید.

 

 ریشه ی طراحی این سناریوی پیچیده را نیز باید در ظهور جمهوری اسلامی به عنوان قطب جدید قدرت در تعاملات جهانی جستجو کرد. ایران -این جوان سرکش در برابر حاکمان خود خوانده جهان- باید جوری متوقف می شد، چون علیرغم تمام فشارها و تحریم ها، در زورآزمایی پرونده هسته ای در برابر تمام قدرتمندان جهان، بدون عقب نشینی پیروز شده بود. زمین بازی اش دیگر نه خیابان های تهران، که عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین و آمریکای لاتین، و حتی خود آمریکا (مثلاً: دانشگاه کلمبیا) بود! تهدیدات جدی نظامی در سال 87 تسلیم اش نکرده بود. حتی اراده اش در جنگ غزه (دی ماه 87) بر اراده تمام «دنیا» چربیده بود؛ نبردی که –بعد از شکست سنگین در جنگ با حزب الله لبنان- در واقع دومین جنگ جهان غرب (و حکّام خائن عربی تابع شان) در این چند سال اخیر بود با شاخه ای از درخت انقلاب، پس از ناامیدی شان از امکان پیروزی در جنگ نظامی با تنه اصلی این درخت تنومند. همه ی اینها را اضافه کنید به پیشرفت های چشمگیر ایران در حوزه های مختلف، و نیز اقبال پیوسته ملت ایران در انتخابات های اخیر به جریاناتی که به آرمانهای انقلاب اسلامی نزدیک تر و به دشمنی با مستکبران مصرترند. راهی دیگر برای مقابله با ایران باید تجربه میشد...

 

موسسه ی تحقیقات استراتژیک دموکرات های آمریکا در گزارش خود پس از بررسی تفصیلی و دقیق تمام راه های ممکن، به سوال «Which Path to Persia»، این طور جواب داد : «انقلاب مخملی»!



ادامه دارد



:: این مقاله، در ویژه نامه حوادث پس از انتخابات نشریه «انعکاس» بسیج دانشجویی امیرکبیر به عنوان سرمقاله منتشر شده است.

  • نظرات() 
  • پنجشنبه 24 تیر 1389

     

     

    :: هو العلیم

     


    در ادامه مطلب متن کامل سخنان رهبری را برای استفاده دوستان میگزارم که البته خواستم یه خلاصه بگذارم دیدم هر جای سخنان آقا رو بخوام کات کنم ظلمه برا همین همه سخنان ایشون رو در ادامه مطلب میگزارم بفرمایید داخل ....

    ادامه مطلب

  • نظرات() 
  • پنجشنبه 24 تیر 1389



     :: هو العلیم



      سال 36 هجری قمری است! در آستانه‌ی جنگ جمل. عده‌ای از صحابه و یاران قدیمی که به قدرت نرسیده‌اند، «پیراهن عثمان» را عَلَم کرده‌اند برای انتقام‌جویی. ابوموسی اشعری -فرماندار کوفه- نمی‌خواهد وارد جنگ بین «دو گروه از مسلمین» شود و می‌گوید «باید از آن کناره گرفت»! امیر مومنان -علیه‌السلام- در نامه‌ای به او، شرایط زمانه و مختصات فتنه را تبیین می‌کند:

     

    مَا هِیَ بِالْهُوَیْنَى اَلَّتِی تَرْجُو وَ لَكِنَّهَا اَلدَّاهِیَةُ اَلْكُبْرَى یُرْكَبُ جَمَلُهَا وَ یُذَلَّلُّ صَعْبُهَا وَ یُسَهَّلُ جَبَلُهَا فَاعْقِلْ عَقْلَكَ وَ اِمْلِكْ أَمْرَكَ وَ خُذْ نَصِیبَكَ وَ حَظَّكَ فَإِنْ كَرِهْتَ فَتَنَحَّ إِلَى غَیْرِ رَحْبٍ وَ لاَ فِی نَجَاةٍ.(نهج البلاغه / نامه 63)

     

    حوادث جاری کشور آن‌چنان آسان نیست که تو فکر می‏کنی، بلکه حادثه‌ی بسیار بزرگی است که باید بر مرکبش سوار شد، و سختی‏های آن را هموار کرد، و پیمودن راه‏های سخت و کوهستانی آن را آسان نمود، پس فکرت را به‌کار گیر، و مالک کار خویش باش، و سهم و بهره‏ات را بردار، اگر همراهی با ما را خوش نداری کناره گیر، بی‌آنکه مورد ستایش قرارگیری یا رستگار شوی...

    اول: وجود

    قدیمها هم عده ای تحلیل ها و هشدارهای بصیرتمند را توهم توطئه می دانستند!

    اِنَّ الْفِتَنَ اِذا اَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ، وَ اِذا اَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ. یُنْكَرْنَ مُقْبِلات، وَ یُعْرَفْنَ مُدْبِرات. یَحُمْنَ حَوْمَ الرِّیاحِ، یُصِبْنَ بَلَداً وَ یُخْطِئْنَ بَلَداً... (نهج البلاغه / خطبه 93)

    فتنه ها آنگاه كه روی آورند با حق شباهت دارند، و چون پشت كنند حقیقت چنان كه هست، نشان داده می شود، فتنه ها چون می آیند شناخته نمیشوند، و چون می گذرند، مورد شناسایی قرار می گیرند، فتنه ها چون گردبادها می چرخند، از همه جا عبور می كنند، در بعضی از شهرها حادثه می آفرینند و از برخی شهرها می گذرند...

    انعکاس یک

    بعضی هنوز هم عمق فتنه‌ای که اتفاق افتاد را متوجه نشده‌اند و آن را موضوعی پیش پا افتاده می‌دانند که خیلی راحت‌تر از این‌ها می‌توانست حل شود! شاید اگر با مدیریت و تدبیر بی‌نظیر رهبر انقلاب، کمر این فتنه‌ عظیم نمی‌شکست، امروز نیاز به توضیحی در این باب نبود و همه آن را قبول داشتند! و قاعدتاً ما هم در این نوشته از «جمهوری اسلامی» با فعل ماضی بعید یاد می کردیم!

    به نظر می‌رسد همین سرگردانی «خواص» در تشخیص مختصات این فتنه، بهترین دلیل است برای عمق و پیچیدگی آن. آفتاب آمد دلیل آفتاب! اجرای دقیق دستورالعمل‌های مشخص انقلاب رنگی، چیزی نیست که بتوان آن را اتفاقی دانست. آن‌چه بعد از انتخابات 22 خرداد رخ داد، مطابق همان سناریوی وارداتی و کاملاً قابل پیش‌بینی‌ بود.

    چنان‌که چند روز قبل از انتخابات در نامه‌ای سرگشاده به مهندس موسوی، پس از برشمردن شواهد و قرائن اجرای این پروژه‌ی آمریکایی در کشورمان، وقایع پس از انتخابات را پیش‌بینی کرده بودیم:

    «مطالعه‌ پروژه‌ی آمریکایی انقلاب مخملی در گرجستان و اوکراین، حاکی از تطابق نشانه‌های فوق‌الذکر با روند این انقلاب‌ها دارد. و حتی صحبت‌هایی از رابطه‌ی برخی طراحان این برنامه‌ها در کشور، با بنیاد آمریکایی سوروس -که مجری انقلاب‌های مخملی در جهان است- وجود دارد...

    جناب آقای مهندس موسوی! می‌توان حدس زد که این فرایند چه هدفی را دنبال می‌کند و به کجا می‌انجامد. جریانی سعی دارد در صورتی که مردم ایران کسی جز جنابعالی را برای خدمت در مسند ریاست‌جمهوری دهم انتخاب نمایند، کشور را دچار آشوب و ناامنی کرده، و اهداف مخالفان نظام را تحقق بخشد... از شما که بارها پیروی خود از خط امام را اعلام نموده‌اید، انتظار می‌رود با محکوم کردن اقدامات آشوب‌طلبانه این جریان، و نفی قاطعانه‌ القائات دشمن پیرامون عدم سلامت انتخابات، نگرانی موجود در بین ملت ایران را به طور کلی رفع نمایید. هرچند همه می‌دانند که نظام اسلامی امروز بسیار مستحکم‌تر از آن است که این قبیل اقدامات بتواند خللی در آن ایجاد کند» (نامه سرگشاده بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر - 19 خرداد 88).



    ادامه دارد


    ::  این مقاله، در ویژه نامه حوادث پس از انتخابات نشریه «انعکاس» بسیج دانشجویی امیرکبیر به عنوان سرمقاله منتشر شده است.


  • نظرات() 
  • پنجشنبه 17 تیر 1389


    بسم الله الرحمن الرحیم

     

    انا بقیّة اللهِ فِی أرْضِهِ

     

    آقا امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف):

    من باقیمانده خدا در زمین او و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم،من پایان بخش سلسله جانشینان

     پیامبرم و بسبب من است که خداوند بلاهارا ازخاندان وشیعیان من دور می نماید.

     

    اخلاق در زندگی :

    • اگر موقع خواندن زیارات ودعاها کاملاحواسمان جمع باشد؛به معنی آنها توجه کنیم،آن وقت از ته دل وبا خلوص با خدایمان صحبت خواهیم کرد ومی فهمیم که از خدایمان چه می خواهیم.
    • تمام انبیاء به صورت دعا ومناجا ت باخداوندخود صحبت داشته اند،موقع دعا آنان را برای اجابت دعا  شفیع خود قرار دهیم .
    • مبادا مصرانه چیزی از خداوند بخواهیم ،شاید برای ما ناراحتی پیش بیاید(برایمان ضرر داشته باشد).
    • "ادعونی استجب لکم"[1]

    آیا به یاد خدا هستیم که موقع احتیاج اگرچیزی از خدا طلب کردیم اجابت شود؟

     

    بار خدایا!

    ما در دام های پر پیچ وخم نفس وشیطان مبتلا ییم وا زاین دشمن قوی پنجه ،راه گریزی نداریم وتاب مقاومت و جدال با او را نداریم،ازهر دامی گریزان شویم به دام های دقیق تر ومحکم تری دچار شویم،مگر لطف بی منتهای تو از ما دستگیری کند وبه سعادت وخیر مطلق رساند واز این چاه ظلمانی طبیعت و هوی برهاند...

    صلی الله علیه وآله وسلم

     



    [1] سوره مبارکه غافر ،آیه 60



    برگرفته شده از وبلاگ اخلاق در زندگی

  • نظرات() 
  • پنجشنبه 17 تیر 1389



    :: هو العلیم



     علی مصباح یزدی  با تاكید بر اینكه مشروعیت ولی فقیه ناشی از امام معصوم است، گفت: ‌هر كس دانسته ولایت فقیه را انكار كند،‌ مرتد است.

    مصباح یزدی با اشاره به ذو ابعاد بودن شخصیت والای حضرت امام خمینی (ره) گفت: امام اگر چه یك جامعیتی نسبت به موضوعاتی كه به مباحث انسانی مربوط می‌شد داشتند ولی این موضوع به گونه‌ای نبود كه اجزای مختلفی را كنار هم جمع كرده باشد. آنچه كه اندیشه امام را برجسته می‌كند و جاذبه‌ای كه در اندیشه امام است هماهنگی همه اندیشه ذوابعاد است.

    وی افزود: سیاستی امام به جهان معرفی كرد از فقه، ‌عرفان و سایر ابعاد و اجزای فكری امام جدا نبود.
    مصباح یزدی با اشاره به به تامین رفاه و امنیت عمومی به عنوان هدف اندیشه سیاسی در مكاتب مادی و غیرالهی گفت: در اندیشه سیاسی حضرت امام كه مبتنی بر امامت، توحید و معاد است، سیاست صرف تامین امنیت و عدالت اجتماعی نیست اگرچه سیاست دینی هم باید به دنبال امنیت مردم و تامین عدالت و ... هم باشد ولی همه اینها مقدمه است كه جامعه‌ای تشكیل شود كه مردم در سایه آن به كمال انسانی و قرب خدا برسند.

    مصباح یزدی گفت:‌ اولین و مبنایی‌ترین ریشه اندیشه سیاسی امام در این نكته نهفته است كه برخلاف تبلیغات و آموزش‌هایی كه دشمنان اسلام تبلیغ می‌كنند كه اسلام باید رابطه فردی انسان با خدا را تنظیم كند اما در مقابل این طرز فكر، باید موضع‌گیری و پافشاری كرد كه اسلام در سیاست و در قانون‌گذاری حرف دارد.
     

    وی افزود: امام می‌گوید اسلام همانطور كه قانون‌گذاری كرده، قوه مجریه هم تعیین كرده و ولی‌امر متصدی قوه مجریه است.

    مصباح یزدی با اشاره به نظریه دموكراسی كه رای مردم را منشا مشروعیت حكومت می‌داند، گفت: امام این نظریه را قبول نداشت و معتقد بود كه آنچه اجازه می‌دهد حاكم دخالت كند و مشروعیت به او می‌بخشد اذن خداست نه رای مردم.

    وی افزود: مشروعیت ناشی از امام معصوم است و اگر كسی دانسته ولی فقیه را انكار كند و قبول نداشته باشد مرتد است چرا كه مثل آن است كه امام معصوم را قبول ندارد. امام معصوم تصریح كرده است كه در زمان غیبت امام، ولی فقیه از طرف امام معصوم ولایت دارد.

    مصباح یزدی با بیان اهمیت رای مردم در نگاه حضرت امام و تاثیر آرای مردم در استقرار حكومت اسلامی گفت: در اندیشه سیاسی حضرت امام رای مردم تا زمانی مورد قبول است كه مطابق اسلام باشد.

    مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری، فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) در طول سال‌های انقلاب و بخصوص وصیت‌نامه آن حضرت، راهنمای بسیار روشنی برای مصون ماندن از امواج فتنه می‌باشد.

  • نظرات() 
  • پنجشنبه 10 تیر 1389


    :: هو العلیم 



    خاستگاه بصیرت :


    برپایه آنچه در تبیین معنای بصیرت ارائه شد، خواستگاه بصیرت، مشابه خواستگاه علم، معرفت و حكمت است. همانگونه كه عوامل و موانع آن نیز با اسباب و آفات عناوین یادشده، مشابهت دارد. لذا برای تكمیل مباحث مربوط به بصیرت، ملاحظه بخش قابل عمده ای از آیات و روایات مرتبط با معرفت شناسی ضروری است. 

    اما آنچه را كه در این بخش، با عنوان «خاستگاههای بصیرت» مطرح شده، می توان به خاستگاه درونی و بیرونی بصیرت تقسیم كرد:


    خواستگاه درونی بصیرت :

    عبارت است از نیروی باطنی قادر بر تشخیص حق و باطل و خیر و شر خاستگاه بیرونی بصیرت، خود دوگونه است: گونه اول، شامل رهنمودها و برنامه هایی كه ریشه در قرآن و تعالیم انبیا دارند و موجب شكوفایی فطرت بصیرت می شوند.
    گونه دوم نیز امدادهای غیبی الهی كه در نتیجه اجرای تعالیم انبیاء در زندگی، موجب تقویت نیروی بصیرت می گردند و بر این اساس، خاستگاههای بصیرت، درفصل سوم در ذیل عناوین فطرت (سرشت)، كتاب خدا، اسلام و توفیق، خلاصه شده است.


    عوامل تقویت دیده بصیرت :


    عوامل تقویت بصیرت، دو دسته اند: 1- عوامل علمی 2- عوامل عملی
    به سخن دیگر، برپایه رهنمودهای انبیای الهی، شكوفایی فطرت بصیرت، هم به مجاهدت علمی نیاز دارد و هم به مجاهدت عملی. متونی كه با عناوین: تفكر، تعقل، تعلم و اعتبار آمده اند، به نقش اندیشه و تلاش های علمی در تقویت دیده بصیرت، اشاره دارند و متونی كه با عناوین: پرهیزگاری، یاد خدا، اخلاص، زهد و... آمده اند. به نقش تلاش های عملی دراین باره اشاره می نمایند. جالب توجه اینكه همه این عوامل دراین آیه شریفه خلاصه شده است:
    «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» (عنكبوت-69)


    بركات افزایش نیروی بصیرت :


    برپایه آنچه گذشت، به میزان مجاهدت های علمی و عملی انسان، بینش باطنی افزایش می یابد و سالك، در نخستین گام، كاستی های درونی خود را بهتر می بیند. زیركی، آینده نگری، شجاعت و سایر كمالات انسانی، در او تقویت می شوند و در نهایت، درنتیجه خودسازی، به نقطه ای از قوت بصیرت و بینایی باطنی می رسد كه حقایق معقول را به صورت محسوس می بیند و به بالاترین مراتب ایمان -كه ایمان مشهود است- دست می یابد و پیشوای اهل بصیرت می گردد.


    اصلی ترین آفت دیده بصیرت


    نقطه مقابل مجاهدت های علمی و عملی كه موجب تقویت دیده بصیرت می گردند، پیروی از تمایلات نفسانی است. از این رو، اصلی ترین آفت دیده بصیرت یافتن، هواپرستی و پیروی عملی از خواسته های ناپسند درونی است و بدین سان، هرچه پیروی انسان از نفس اماره بیشتر شود چشم بصیرت او ضعیف تر می گردد. در روایتی علی(ع) می فرماید: الهوی شریك العمی (تحف العقول، ص83) هوس شریك كوردلی است.
    وقتی انسان، به چیزی علاقه پیدا كرد، دیگر نمی تواند معایب آن را ببیند و زشتی های آن را بشنود. همان گونه كه علی(ع) می فرماید: عین المحب عمیه عن معایب المحبوب، و اذنه صماء عن قبح مساویه (غررالحكم، ح6314)


    دیده عاشق، از دیدن عیب های معشوق، كور است و گوش او، از شنیدن زشتی معایبش كر. سایر آفات و موانع بصیرت، ریشه در پیروی از تمایلات نفسانی دارد و بدین جهت، اصلی ترین راه مبارزه با آفات، داشتن دیده بصیرت جهاد با نفس است كه در فرهنگ روایات اسلامی «جهاد اكبر» نامیده شده است. كسی كه توفیق این جهاد را نیابد و در میدان مبارزه با تمایلات نفسانی، شكست بخورد، نه تنها دیده بصیرت را از دست می دهد و از درجه انسانیت سقوط می كند، بلكه از هر حیوانی، گمراهتر و خطرناكتر می گردد. چنین انسانی، سرنوشتی جز دوزخ نخواهد داشت.

  • نظرات() 
  • پنجشنبه 10 تیر 1389



    :: هو عالم الغیب




    آیا ولایت فقیه را می توان به معنای حكومت توتالیتر و ضدمردمی تفسیر نمود؟


    اگر واژه های «ولایت فقیه» و «توتالیتر» را مورد توجه قرار دهیم آنگاه اذعان خواهیم كرد كه نه تنها ولایت فقیه به حكم توتالیتر تفسیر نخواهدشد كه برعكس دقیقا در راستای مصالح عالیه مردم و در جهت حفظ منافع عموم نیز قرارخواهدگرفت.

    در فرهنگ سیاسی توتالیتر به معنای كل گرا و یكه تاز و توتالیتاریسم به مفهوم حكومتی است كه می خواهد همه جنبه های حكومت را در اختیار خویش قرار دهد.1

    دائره المعارف بین المللی علوم اجتماعی بعضی از ویژگی های حكومت توتالیتر را عبارت می داند از غیرقابل پیش بینی بودن، تفسیر دل بخواهی داشتن از ایدئولوژی رسمی، كاربرد گسترده خشونت سازمان یافته و اعمال زور برای به زیر سلطه درآوردن مردم2.

    هدف رهبر توتالیتر سركوبی هرگونه نهادی دربرابر خود است و لذا هیچ گاه خود را مقید به نهاد قانون نمی داند. یعنی اساس نظام توتالیتر بر بی قانونی است. 3 درمقابل واژه ولایت كه به معنای به هم پیوستگی و اتصال برای نیل به هدفی واحد می باشد،4 در نقطه مقابل توتالیتر قرار می گیرد زیرا در واقع حاكم اصلی در نظام اسلامی خدا و قانون الهی است5 نه شخص فقیه.

    ولی فقیه تنها مجری احكام الهی است.

    خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: «لتحكم بین الناس بما أراك الله»6 تو مبعوث شده ای تا در بین مردم حكومت كنی ولی نه به میل خود بلكه آن طوری كه خدا می خواهد.

    وظیفه ولی فقیه تحكیم و تقویت جامعه اسلامی است و به چیزی جز تامین منافع و مصالح مردمی (نه شخص) در چارچوب قانون الهی نمی اندیشد چیزی كه تجربه تاریخ آن را ثابت كرده است.

    وقایعی چون ماجرای تنباكو و فتوای میرزای شیرازی جریان انقلاب اسلامی و قطع شر اجانب از كشور و موارد بسیار دیگر در همین دهه های اخیر شاهد بر این مدعاست.

    تضمین سلامت نظام ولایت فقیه

    شاید سؤال شود كه، درست است تاكنون چنین بوده ولی از كجا معلوم كه این وضع در آینده هم ادامه یابد یعنی چه تضمینی وجود دارد كه ولی فقیه به یك حاكم مستبد و توتالیتر تبدیل نشود؟

    در جواب گفته می شود چنین فرضی دراین مسئله محال است زیرا ولایت فقیه تا زمانی است كه به این نقطه و مرز استبداد نرسیده باشد و الا مشروعیت و ولایت او خود بخود ساقط خواهدشد چون از جمله شرایط ولی فقیه، فقاهت، عدالت و داشتن مدیریت لازم است.

    اساس فقاهت و عدالت در تضاد با استبداد است.

    اقتضای فقاهت این است كه فقیه اسلام شناس بوده و كشور را براساس احكام الهی اداره كند نه براساس آراء غیرخدایی (خواه رأی خود یا دیگران).

    عدالت سبب می شود تا وی خواسته های نفسانی خود را در اداره نظام اسلامی دخالت ندهد و در پی جاه طلبی و دنیاگرایی نرود.

    درنظام اسلامی فقیه برخلاف یك حاكم توتالیتر، تافته ای جدابافته نیست كه فوق دین و قانون الهی باشد بلكه او تنها یك مجتهد توانمند دین است و هرچه را كه از مكتب وحی درك می كند به جامعه اسلامی دستور می دهد و خود نیز مكلف است به آن عمل كند و هرگاه حاكم اسلامی فاقد این ویژگی ها شود ولایت او ساقط می شود. 7

    حضرت امام(ره) درسال 1358 ضمن رد شبهه خودكامه شدن حكومت با توجه به اصل ولایت فقیه و در پاسخ به كسانی كه طرح این اصل قانون اساسی را زمینه ساز انحصاری كردن حكومت و استبداد می دانستند فرمودند: «ولایت فقیه چیزی است كه خدای تبارك و تعالی درست كرده است... شما از ولایت فقیه نترسید، فقیه به مردم زورگویی نمی كند. اگر فقیهی بخواهد زورگویی كند دیگر ولایت نخواهد داشت... كار ولی فقیه نظارت بر دستگاهها و امور است...»8

    علاوه بر این ها طرق قانونی مختلفی هم برای جلوگیری از استبداد در قانون اساسی را پیش بینی شده است.

    كار مجلس خبرگان كه آحاد آن توسط مردم انتخاب می شوند ناظر به وظایف رهبر است.9

    به راستی اگر منصفانه قضاوت كنیم به راحتی می توانیم آثار حاكمیت ملی، آزادی و مردم سالاری دینی را چه در انتخاب و چه در عزل رهبر و ولی فقیه درنظام اسلامی مشاهده كنیم.

    قانون اساسی شرایط سخت و سنگینی برای مقام فقاهت در نظر گرفته كه در صورت سلب آنها، وی را از جایگاه ولایت ساقط نماید. 10

    به این ترتیب هرگز نباید تصور كرد كه ولایت مطلقه فقیه به معنای ولایت بی قید و شرط و بدون ضابطه فقیه است كه بخواهد بدون درنظرگرفتن معیارهای مكتب اسلام و مصلحت عمومی كاری انجام دهد .

    اعمال و رفتار ولی فقیه برخلاف حاكم توتالیتر كه قابل پیش بینی نمی باشد، دقیقا در چارچوب قوانین و مقررات الهی است. او هرگز نمی تواند حكمی سلیقه ای و از روی هوی و هوس صادر كند.

    ولی فقیه در جامعه اسلامی برخلاف حاكم توتالیتر قدرت و مشروعیتش را از خدا و رسول می گیرد نه این كه به سان یك حاكم توتالیتر، با زورگویی و خودكامگی به قدرت رسیده باشد و یا بخواهد با خشونت و اعمال زور، تحكم و تسلط خود را بر مردم حفظ نماید.

    و اساساً چگونه می توان ولی فقیه را با حاكم توتالیتر یكی دانست در حالی كه اصولا دین اسلام سدی دربرابر استبداد و خودكامگی است.

    اما ویژگی حاكم توتالیتر این است كه او هیچ مركز مقاومتی را دربرابر خود برنمی تابد و لذا حكومت های توتالیتری در طول تاریخ نظیر فاشیسم در ایتالیا و نازیسم در آلمان، سعی درتضعیف یا براندازی مذهب داشته اند.


    پی نوشت ها:
    1. توتالیتاریسم و سلطه گرایی، انتشارات پژوهشگاه علوم اسلامی، توس، ص01-9.
    2- همان، ص03-21.
    3-همان، ص04.
    4-آیت الله خامنه ای، ولایت، دفتر حزب مركزی جمهوری اسلامی، ص51.
    5-قانون اساسی، اصل45.
    6- نساء/ 105
    7-جوادی آملی، عبدالله، ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، قم، نشر اسراء. .1378 ص482-480
    8- صحیفه نور، ج01، ص72تا92.
    9- رجوع شود به اصول 109، 111 و 142 قانون اساسی.
    10- همان، اصل .111

    اللهم احفظ قائدنا الامام الخامنه ای

  • نظرات() 
  • پنجشنبه 10 تیر 1389




    :: هو العلیم



    كمال علمی

    قال الامام السجاد(ع): انت بحمدالله عالمه غیرمعلمه، فهمه غیرمفهمه
    امام سجاد(ع) فرمود: (ای زینب!) تو، بحمدالله، عالمی هستی كه نزد كسی تعلیم ندیدی و دانایی هستی كه نزد كسی نیاموختی.

    ـــــــــــــــــــــــــــــ
     بحارالانوار، ج 54، ص 164


  • نظرات() 
  • پنجشنبه 3 تیر 1389



    :: هو الرحمن الرحیم



    از آنجا كه سیرو سلوك الی الله، تزكیه و تهذیب نفوس، عبادت و پرستش خداوند و اعتكاف و خلوت با قاضی الحاجات در ردیف بهترین اعمال بشری و اسلامی است، لزوم توجه به خالص بودن وبرای خدا انجام گرفتن آنها نیز بیشتر جلوه می كند.
    یكی از راههای شناخته شده و مورد توصیه برای تزكیه و تهذیب نفس، اعتكاف است. اعتكاف، عبادت ویژه ای است كه برای سالكان الی الله از اهمیت خاصی برخوردار است و سفارش قولی و عملی از ناحیه معصومین و علماء اخلاق نسبت بدان بسیار است.
    اعتكاف در لغت به معنای حبس و توقف (و از ماده عكف و بروزن افتعال) است و در اصطلاح به معنای توقف و ماندن سه روز و بیشتر از آن در مسجد جامع میباشد.
    قرآن كریم در آیه ای به مسئله اعتكاف اشاره كرده و به حضرت ابراهیم و اسماعیل فرمان می دهد كه خانه خدا را برای طواف كنندگان و مجاوران (و معتكفین) و ركوع كنندگان و سجده گزاران پاكیزه (و آماده) سازند:
    «و اذجعلنا البیت مثابه للناس و امنا و اتخذوا من مقام ابراهیم مصلی و عهدنا الی ابراهیم و اسماعیل ان طهرابیتی للطائفین و العاكفین والركع السجود» (بقره /125)
    این آیه شریفه اگرچه به صراحت از اعتكاف در مسجد الحرام سخن به میان آورده، اما از آنجا كه تمام مساجد، خانه های خداوند در روی زمین هستند، اعتكاف در هر مسجدی امكان پذیر می باشد.
    در روایات اسلامی نیز از اعتكاف بطور مكرر سخن رفته و بر این عبادت مخصوص توصیه شده است.
    در كیفیت اعتكاف رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) گفته شده كه در مسجد برای ایشان پرده ای می آویختند و خیمه ای برپا می كردند و رسول خدا در آن سكنی می گزیدند.
    این اهتمام بسیار در واقع توصیه و تأكیدی عملی بر این امر است، و عمل پیامبر و امام نیز به مانند گفتارشان برای پیروان حجت شرعی است. اهمیت دادن و مقید بودن نبی اكرم به مسئله اعتكاف دلیلی روشن بر سریع التأثیر بودن این عمل عبادی برجان و روان آدمی در جهت نیل به كمال و سیرالی الله در خود است كه بر ژرف اندیشان مخفی نیست. و چرا چنین نباشد در حالیكه اعتكاف را انگیزه ای جز فراغت یافتن معتكف ازدنیا و ظواهر آن (اگر چه در مدتی كوتاه) و توجه عمیق داشتن به عبادت خداوند و راز و نیاز به بارگاه ربوبی نیست و در اجرای این مهم چه كسی شایسته تر از عصاره خلقت و مخاطب ندای ملكوتی «لولاك لما خلقت الافلاك» یعنی رسول خاتم و نبی اكرم حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) كه گل سرسبد آفرینش است و محبوب پروردگار و اسوه مطلق بشریت به تأیید صریح حضرت حق جل و علاكه فرمود: «لقد كان لكم فی رسول الله اسوه حسنه» (احزاب /12)
    از كتاب: ره توشه سالكان




    دعای ما هم در این ایام دعا برا ظهور و سلامتی امام از نظرها غایب باشه



  • نظرات() 
  • پنجشنبه 3 تیر 1389


    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم







    عصر یک جمعه دلگیر ،دلم  گفت بنویسم از یک عشق
    عشقی که به اخلاص نرسیده است غم عشقی که به منزل نرسیده!
    عشق به مقصود نرسیده است
    زخمم نمک خورده بال و پرم سوخت که؛ زمین خورده تنم،سوخته از بار گناه است
    سرم پایین از شرم، کمر خم از بار گناه است...
    پس تو کجایی ؟ دلنگرانم ... !
    دلم در پی سویت ....
    چشم نگرانست
     کجایی مرحم زخمم...؟
    تو کجایی ای گل نرگِس زهرا(س)
    شده ام باز هوایی..توکجایی؟
    نشوم گمگشته بی صاحب ؟!؟
    پس تو کجایی؟
    بیا آقا گمگشته راهم ...
    پرگناه بی سر سامانم ...
    ....
    آقا مگر این عشق ارباب ندارد؟
    مگر این دل زخم خورده درمان ندارد؟
    بیا ای مرحم جانــــــــم 
    عصر این جمعه دلگیر تــــــو را به جان مادرت ... رهایم نکن آقا دلم پرگناه است
    با دل آواره  شدم سنگ ؛ چاره ندارم...
     آه شکستم...
    شکستم ...
    شکستم..




    برگرفته شده از وبلاگ انصار المهدی با تشكر از ایشان و دعای خیر و البته ثواب این صلوات هایی كه برا ظهور مولا میفرستین 50 - 50 بین شما و انصار المهدی .


  • نظرات() 
    • تعداد صفحات :2
    • 1  
    • 2  
    صفحه شخصی علمدارکوچولوی آقا - گودرزی





    Powered by WebGozar


    آخرین پست ها


    نویسندگان


    نظرسنجی

    • كدوم یكی از گزینه های زیر رو برا خوشحالی امام زمان عج دوست داری انجام بدی؟؟







    آمار وبلاگ

    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :

    اَبر برچسبها