:: هو العلیم



نقش عفاف در رشد جامعه
جامعه را افراد تشكیل می دهند فرهنگ تك تك افراد جامعه در آداب و رسوم و مسلك و روش هرچه باشد فرهنگ عمومی جامعه را رقم می زند. دومین پایه جامعه خانواده ها می باشند كه به آن جامعه كوچكتر نیز گفته می شود. در آموزه های دینی به این پایه ها توجه خاصی می شد و برای آنان دستورات و احكام و برنامه های گفته شده است خداوند متعال درمورد قیام و حركت به سوی خود را از فرد و گروه شروع می كنند كه فرمودند: «انما اعظكم بواحده ان تقوموالله مثنی و فرادی ثم تتفكروا- شما را به یك چیز اندرز می دهم و آن آنكه دو نفر یا یك نفر برای خدا قیام كنید، سپس بیاندیشید» خداشناسی را و تعلیم و تربیت و پاكی و عفت را در خانواده باید نهادینه كرد كه نقش پدر و مادر در این مورد بسی مهم و اثرگذار است، زیرا .....

نقش عفاف در رشد جامعه

جامعه را افراد تشكیل می دهند فرهنگ تك تك افراد جامعه در آداب و رسوم و مسلك و روش هرچه باشد فرهنگ عمومی جامعه را رقم می زند. دومین پایه جامعه خانواده ها می باشند كه به آن جامعه كوچكتر نیز گفته می شود. در آموزه های دینی به این پایه ها توجه خاصی می شد و برای آنان دستورات و احكام و برنامه های گفته شده است خداوند متعال درمورد قیام و حركت به سوی خود را از فرد و گروه شروع می كنند كه فرمودند: «انما اعظكم بواحده ان تقوموالله مثنی و فرادی ثم تتفكروا- شما را به یك چیز اندرز می دهم و آن آنكه دو نفر یا یك نفر برای خدا قیام كنید، سپس بیاندیشید» خداشناسی را و تعلیم و تربیت و پاكی و عفت را در خانواده باید نهادینه كرد كه نقش پدر و مادر در این مورد بسی مهم و اثرگذار است، زیرا خانواده نخستین مدرسه ای است كه كودكان اخلاق و ادب و پاكی و پاكیزگی و عفاف را در كلاس رفتاری پدر و مادر می آموزد. خدای مهربان به مؤمنین دستور می دهد خود و اهل خانواده شان از بدی گناه كه آنان را به آتش می كشد برحذر كنند. در این زمینه فرمودند «یا ایهاالذین امنوا قواانفسكم و اهلیكم نارا و قودها الناس و الحجاره علیها ملائكه غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون مایومرون»
علامه مجلسی(ره) در تفسیر این آیه مباركه می فرماید: معنی آیه مباركه قواانفسكم و اهلیكم نارا، یعنی 1- بدعائهم الی طاعه الله- اهل خانواده را به اطاعت از خدا و انبیاء و اوصیا دعوت كنند. 2- و تعلیمهم الفرائض- واجبات دین را بر آنان بیاموزند. 3- و نهیهم عن القبائح- آنان را از ارتكاب به گناهان نهی كنند. 4- و حبهم علی افعال الخیر- آنان را به اعمال خیر و كارهای پسندیده تشویق و راهنمایی و وادار كنند. پدر و مادر كه سرپرست و متولیان خانواده هستند اگر خود با عمل و گفتارشان این وظیفه مهم را انجام دهند كه از سوی خدا به آن مأمورند. عفاف و نجابت و پاكی و پاكیزگی اخلاقی در جامعه تبلور پیدا می كند كه امام ششم(ع) شیعیان جهان را در این مورد فرمودند: «اذا امرتموهن و نهیتموهن فقد قضیتم ما علیكم- وقتی كه پدر و مادر فرزندان را به آنچه كه عملش امر شده است امر كنند و از آنچه كه از طرف خدا نهی شده است نهی كنند به وظیفه خود عمل نموده اند و چون عفاف و حجاب با فطرت و شاكله مادران و بانوان بیشتر مناسب است و تربیت فرزندان بویژه دختران كه عفاف در حفظ شخصیت آنان بسیار مؤثر است وظیفه خطیری متوجه آنان است زیرا مادران هستند كه بذر محبت و عفاف را در دل فرزندان می كارند و با خون دل آبیاری اش كرده و با حرارت و شوق پرورش داده و با نسیم مهربانی می شكوفاند.
امام خمینی(ره) در این مورد فرمودند: نقش زن در یك جامعه بالاتر از مرد است، برای اینكه زنان علاوه بر این كه خودشان یك قشر فعال در همه ابعاد هستند قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می كنند» هماهنگی و همسوئی در چارچوب قانون اساسی در بین اعضاء محترم خانواده كه پدر و مادر نقش اساسی را ایفاد می كنند ضروری است زیرا سعادت و خوشبختی خانواده ها زمانی تأمین می شود كه از هر نظر میان اعضاء آن خانواده تفاهم و دوستی برقرار باشد و به همین طریق در جامعه عمومی این روش باید نهادینه شود كه هر مسئول فرهنگی، اجتماعی و... باید نقش خود را ایفا كنند.
جامعه ای كه عفاف در آن باشد كه نمودش در گفتار و كردار بویژه با حجاب و آن هم حجاب برتر (چادر، لباس بلند) نمود پیدا می كند جامعه رشد یافته و پویا خواهد بود. مربی و جامعه شناس معصوم علی ابن ابیطالب(ع) فرمودند: «بالعفاف تزكوالاعمال- بوسیله عفاف و نجابت كارها پاكیزه شده و رشد پیدا می كند21. جامعه با عفت و پاكیزگی خسارت ندارد و غنی ترین جامعه خواهد بود زیرا با بركت می باشد. امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند: «لا فاقه مع العفاف- با پاكدامنی و عفاف تنگدستی نیست»  نیز فرمودند: «وعلیكم بلزوم العفه و الامانه فانهما اشرف ما اسررتم و احسن ما اعلمتم و افضل ما ادخرتم- بر شما باد ملازم پاكدامنی و امانتداری، چون آن دو شریف ترین كارهای پنهانی شما و بهترین اعمال آشكارتان و برترین پس اندازها و ذخیره هایتان می باشد.» 
كه امام همام عفاف را بهترین زیربنای بذرهای نهانی دانسته اند كه با سبز شدن در جامعه به آن نشاط می دهد و با بركت ترین پس انداز حساب كرده كه پشتوانه خوب و تقویت دهنده جامعه دانسته و بهترین ذخیره جامعه معرفی فرمودند كه جامعه را مستقل نگه داشته و به خوداتكائی و خودباوری بشارت می دهد.

مقام عفیف:
در سنجش و ارزش كالاهای خوب و صفات برجسته با ایمان كامل و مقام شهدا و... ارزش گذاری می شود مثلا كسی كه محب اهل بیت طهارت و عصمت باشند شهید از دنیا می رود و اگر كسی فلان كار را انجام دهد ثواب مجاهد فی سبیل الله را دارد همانند خوب همسرداری بانوان اسلامی و یا تربیت سه دختر مادران را بهشتی می كند. در مورد انسان عفیف كه می تواند گناه كند و زمینه گناه بر او آماده است همانند انتقام گرفتن، چشم چرانی كردن، حقی را ضایع كردن و... اما خود را كنترل كرده و نجابت بخرج داده و گناه را مرتكب نمی شود و یا می توانست انتقام بگیرد اما اقدام نكرد و در مقابل اینها صبر و استقامت نمود از شیرینی و لذت آن چشم پوشی كرد و یا به تلخی آنها صبر نموده و به اجر و پاداش رزمنده و شهید راه اسلام می رسد كه امیرالمومنین علی(ع) دراین راستا می فرمایند: «ما المجاهد الشهید فی سبیل الله باعظم ممن قدر فعف لكاد العفیف ان یكون ملكا من الملائكه- پاداش مجاهد شهید در راه خدا، بزرگتر از پاداش عفیف پاكدامنی نیست، كه قدرت برگناه دارد و آلوده نمی گردد، همانا عفیف پاكدامن، فرشته ای از فرشته هاست.» 
چون انسان عفیف ایثار و گذشت دارد مطابق شخصیت و نجابت و متانت خود با افراد جامعه برخورد می كند و با این روش رضایت خداوند متعال را به دست می آورد و آن را به رضایت خود مقدم می دارد. نیز امام خیبرشكن فرمودند: «من عف خف وزره و عظم عندالله قدره- هركس نجیب باشد گناهش سبك و قدر و منزلت اش در پیشگاه خداوند خوبان بزرگ شود»  كه در این سخن گهربار عفاف سبب ارتقاء قدر و منزلت انسانها شمرده شده است.
عفت برای صاحب اش عزت و ارجمندی می آورد كه امام خوبان علی(ع) فرمودند: «من اتحف العفه حالفه الغز - به هركسی عفت داده شد عزت و ارجمندی به او داده می شود.» 

خواسته پیامبر اسلام(ص)
هر اندازه انسان دانش و آگاهی بیشتر داشته باشد خواسته هایش از خداوند متعال عمیق و منطقی و پرمحتوا خواهد بود به عبارت دیگر انسان فرهیخته و حكیم خواسته های حكیمانه می كند چه كسی از پیامبر اسلام(ص) كه عقل كل بوده و تجلی اوصاف خداوندی است و به قول باری تعالی: و ما ینطق عن الهوی ان هو الا و حی یوحی 
كه همه گفتارش معصومانه است با عصمت و طهارت خدایی سخن می گوید زیرا خداوند متعال فرمودند: انما یریدالله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا 
آن سیدالانبیاء و اشرف كائنات در دعاها و خواسته هایش از خداوند متعال عفاف راخواستار شده و به درگاه ایزدمنان چنین عرض می نماید: اللهم انی اسئلك الهدی و التقی و العفاف و الغنی. ای خدای همانا از تو مسئلت دارم هدایت، پرهیزگاری، عفاف و بی نیازی را چون هركسی وجودش عفیف باشد همه اوصاف اش و اخلاقش خوب خواهد شد وجودش ذی وجود و مفید و معطر به معنویت خواهد بود كه ولی خدا علی بن ابیطالب(ع) در این باره فرمودند: من عفت اطرافه حسنت اوصافه. هركس اطراف وجودش عفیف باشد اوصاف اخلاقی اش بهتر خواهد بود.