:: هو العلیم



منافقین دوران تأویل:

دوران تأویل دوره ی اجرای دستورات و احکام دین و مبارزه با کسانی است که قصد تحریف دین و به انحراف کشانیدن جامعه دینی را دارند.در این دوره صف بندی و رویارویی بر سر تأویل قرآن آغاز می گردد.در این راستا و هنگامیکه آیه ی شریفه 9 سوره ی حجرات نازل شد (وان طائفتان من المؤمنین اقتتلو فاصلحوا بینهما فان بغت احدهما علی الاخری فقاتلوا التی تبغی حتی تفیءَ الی امر الله: و اگر دو طایفه از اهل ایمان با هم به قتال و دشمنی برخیزند،البته شما مؤمنان بین آنها صلح برقرار دارید و اگر یک قوم بر دیگری ظلم کرد، با آن طایفه ظالم قتال کنید تا به فرمان خدا باز آید(7))، پیامبر عظیم الشان اسلام (صلی الله علیه و آله) با نگاهی به آینده و پیش بینی برگرفته از قرآن، از تغییر الگوی نبرد و صف بندی جدیدی در جامعه دینی خبر دادند. حضرت در این هشدار فرمودند:"کسی در میان شما هست که برای تأویل قرآن نبرد خواهد کرد، همنگونه که من برای تنزیل آن نبرد کردم". برخی از مسلمانان پرسیدند ":آیا ما هستیم؟".حضرت جواب منفی دادند و از امام علی (علیه السلام)  به عنوان قهرمان مبارزه در عصر تأویل یاد کردند.(8)

حضرت امیر (علیه السلام) درباره جریان نفاق جدید یا به عبارت دیگر نفاق دوران تأویل فرمودند:" آنان به وحدانیت خدا شهادت می دهند.همین باعث می شود تا کشتن آنان بر مردم گران آید و به ولی خدا طعنه زده و بر او خشم گیرند".(9)

همچنین حدیث دیگری از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نشان می دهد که دوره ی تأویل،دورانی طولانی خواهد بود که پس از رحلت آن حضرت آغاز می شود و تا ظهور ادامه می یابد. رسول  مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) در این باره می فرمایند:"مهدی (عج االه تعالی فرجه الشریف) برای تأویل قرآن پیکار می کند،همانگونه که من برای تنزیل آن پیکار کردم"(10)

رهبر معظم انقلاب اسلامی از منافقین دوران تأویل با عنوان "نفاق جدید" یاد می کنند و در دسته بندی های نفاق،آنان را جزء دسته دوم منافقین بر می شمارند.ایشان در خصوص "نفاق جدید" می فرمایند:"دسته دوم کسانی که جزء مؤمنین بودند، اول کار هم هیچ نشانه ای از نفاق در اینها نبود.ولی به مرور،دچار عوارضی شدند،این عوارض،کار دستشان داد و آنها را از پای درآورد. دسته دوم کسانی بودند که دشمنی نداشتند با اسلام و پیامبر (صلی الله علیه و آله) و حرکت اسلامی، دوست هم بودند... کار اینها خلف وعده ای بود که با خدا کردند.دروغی که با عملشان به خود گفتند.خلاف کاری، گناه، عدم اعتنا به تربیت خود، گاهی کار را به جایی می رساند که جزای کار آنها بدترین می شود. بدترین چیست؟ تکذیب آیات خدا، عدو دقت و مواظبت از خود، از حرف خود، از رفتار خود، از فکر خود و از خود مراقبت معنوی نکردن، کارش به نفاق می رسد".(11)

بنابراین در دوران تأویل، طبقه ی جدیدی از نفاق در جامعه ظاهر می گردد که با شکل نفاق در دوران تنزیل متفاوت است و از آن به عنوان "نفاق جدید" یاد می شود. مهمترین وجه تمایز نفاق دوران تنزیل با نفاق دوران تأویل، موضوع "وجاهت" است که منافقین جدید از آن برخوردارند.


7 - سوره مباركه حجرات آیه 9
8 - ر . ك به كنز العمال ج 11 ص 613 حدیث 32969
9 - همان
10 - بحار الانوار ج 36 ص 309
11 - سخرانی مقام معظم رهبری در لشكر 10 سید الشهدا ع سال 77